maandag 12 mei 2014

Feedback overzicht

Beste lezer,

nu ik tegen het einde loop van leerarrangement 2 (Uitdagend ontwerpen) wil ik je een tussenstand geven van alle collega's, medestudenten en externen die mij ondersteund hebben in het doen van mijn ontwikkeling.

Ik heb in februari 2014 met Quinta Kools (lector FLOT) gesproken over voorbeeldgedrag van de lerarenopleider en het dilemma van de inhoud van mijn lessen. De effectiviteit van mijn lessen laten zich pas over een jaar of 5 - 10 uitbetalen. Als dit zo is, wat moet ik dan aan mijn eerste jaars studenten gaan lesgeven. Quinta gaf hierop aan dat ik als docent in mijn gedrag het goede voorbeeld zou moeten zijn (Modelling) en dat dit te weinig tussen de oren van alle lerarenopleiders zit. In de gegeven lessen is modelling te weinig zichtbaar voor de student.

In gesprek met Maurice Schols (mede-auteur van de ICT kennisbasis) hebben we gesproken of het nut en het doel van ICT in mijn lessen. Samen kwamen we tot de harde conclusie dat ICT niet meer gezien mag worden als een keuze van leermiddel maar dat binnen de lerarenopleiding ICT als DOEL gesteld zal moeten worden. FLOT maar ook andere lerarenopleiders zijn zich te weinig ervan doordrongen dat het te kort aan aandacht voor ICT nadelig werkt voor de uitoefening van het docentschap. Kracht in het VO om geen internet toe te laten in de les zijn zo groot dat de student die stage loopt er ook niet mee te maken krijgt. Alleen doordat de student elke les weer ICT een plaats krijgt in de les en dat de docent expliciteert en legitimeert zal de student wennen aan het idee om dit ook zelf te gebruiken.

Wekelijks praat ik met Astrid Oomens over mijn vorderingen bij de Master. Met Astrid bewandel ik het pad van virtueel lesgeven binnen de Second Live. Ik sta hier schoorvoetend in omdat dit een totaal andere vaardigheid van lesgeven is. Is het gebruikelijk om tijdens mijn praten je mond te houden is het nu juist gebruikelijk om elk idee dat de student heeft of krijgt per direct te 'posten' zodat ik dit mee kan nemen in mijn lesgeven.

Voor collega's wordt ik met de week meer een vraagbaak en aangever. Was ik in periode 3 van dit jaar nog met 1 collega bezig om de student aan het bloggen te krijgen, heb ik in periode 4 al 5 collega's zover. Daarnaast worden mijn ideeën over presenteren in een 'markt' omgeving overgenomen en wordt ik regelmatig gevraagd of ik nieuwe ICT tools heb om in de lessen te gebruiken.

Tot slot zijn ook mijn studenten al gefocust op ICT gebruik in de lessen. De afgelopen maanden zijn er diverse studenten bij me geweest om een nieuwe tool die ze hadden ontdekt onder mijn aandacht te brengen. Geweldig dat studenten zo snel reageren op de nieuwe manier van werken en het bij ze opvalt en ze er nu ook zicht voor gaan hebben. Dit moet een hoopvol lichtpuntje zijn voor de vele leerlingen waar deze studenten les aan gaan geven. Eigenlijk doe ik daar alle moeite voor.

Excuus voor diegene die mij input hebben gegeven via het sociale netwerk. Jullie ideeën waren talrijk  en overvloedig. Vele tips en trucs heb ik afgewezen omdat het niet bruikbaar was in mijn lessen of studie of dat ik er nog te veel zelfstudie op moest loslaten. Wel ben ik dankbaar voor de bronnen die langskwamen en die mij ook weer een verdieping gaven in mijn leerproces.        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten