maandag 12 mei 2014

Presentatie LA2 en feedback

Op maandag 12 maei was de presentatie van LA 2. hieronder heb ik het plaatje en de link toegevoegd.
Presentatie LA2

Bij de presentatie was het de bedoeling om in 2 minuten je onderzoek en de opzet van herontwerp te verantwoorden voor (deskundig) publiek. Nu is 2 minuten erg kort als ik expert ben op het gebied van de ICT kennisbasis en  modelling van de lerarenopleider, maar ik heb het gered.
De kern van mijn betoog is dat FLOT in haar missie en visie ICT niet hoog op de agenda heeft staan terwijl de leerlingen uit het internettijdperk staan te trappelen in het VO. De lerarenopleider is in sommige gevallen ver achter de horizon van ICT in de les verdwenen of staat met twee linker handen voor de klas....
In mijn ontwerp neem ik de achterop lopende docent en de gemiddelde docent mee op een zoektocht naar ICT gebruik in de eigen lessen. Volgens de ICT kennisbasis is de lerarenopleider verplicht om dit op te nemen in de lessen. Daarnaast zal de lerarenopleider expliciet de toekomstige docent moeten opleiden (modelling) om goed voorbereid te zijn voor ICT in de eigen lessen te gaan gebruiken.
In mijn ontwerp maak ik gebruik van de Taxonomie van Marzano. Marzano heeft in april 2014 zijn bestaande taxonomie vernieuwd en bestaat nu uit de treden: Scherpstellen, Samenhang, Vlotheid, Diepgang, Aanwenden en Intensiteit.
Van den Dool en Kirschner gaan zo ver in hun mening dat ze ICT op de lerarenopleiding als doel in de les willen gaan inbouwen. De lerarenopleider moet ICT consequent opvoeren in de lessen en dit expliciteren en legitimeren zodat de nieuwe leraren hun lessen op een juiste wijze van ICT kunnen voorzien.

De feedback die ik heb gekregen is de na discussie:
Feedback Matthijs pitch  Door Ingrid van Hees
Bernolf: ICT is geen doel op zich. Je wilt niet hetzelfde doen als de boeken een doel op zich zijn geworden.
Michiel: Voor de lerarenopleider is het wel een doel om te leren omgaan met ICT, maar ICT is geen doel op zich.
Anne: Wat doe je met lerarenopleider die nog niet ICT-vaardig zijn?
Jij wilt workshops gaan geven daar over. Motiveren om het te gebruiken. Je neemt deze niet op in je herontwerp.
Bernolf: Er zal altijd een groep achterblijvers blijven. Deze achterstand zal dan alleen een andere achterstand zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten